Valladolid, España
El objetivo es analizar la orientación motivacional que impulsa al empresario a la internacionalización y sus preferencias informativas. Los empresarios, en función de su orientación, se clasifican en promoción y prevención. Los primeros desarrollan la internacionalización guiados por una motivación endógena, mientras que los segundos desarrollan la internacionalización empujados por las presiones competitivas. Además, la tendencia motivacional condiciona la atención que dedica a los estímulos informativos recibidos. El análisis empírico se realiza en el sector español de piedra natural, tanto a nivel nacional como regional. Los resultados reflejan que la orientación mayoritaria es la promoción y la atención del empresario difiere significativamente entre los distintos tipos de información considerada. Además se aprecian diferencias en la atención informativa de los empresarios con distinta orientación motivacional. A nivel regional, los empresarios de las distintas comunidades dirigen su atención a estímulos informativos diferentes, en unas ocasiones a mercados y en otras a barreras.
This study focuses on an analysis of motivation by entrepreneurs as regards international expansion, and how their motivation impacts their informational preference. Entrepreneurs may be grouped according to their motivational orientation: promotion and prevention. Promotion entrepreneurs approach internationalization spurred on by an inherent motivation, whereas Prevention entrepreneurs engage in internationalization driven by the requirements of the competitive environment. Motivational orienta- tion thus shapes the interests of the entrepreneurs. This study is carried out based on a regional analysis of the Spanish natural stone industry. The findings indicate that exploiting international opportunities is more closely linked to the personal motivation of the entrepreneurs (focus promotion) than to the demands of the competitive environment (focus prevention). With regard to informational concerns, the entrepreneurs consulted showed a clear preference for information related to support programmes , followed by issues linked to knowledge of markets. Nevertheless, entrepreneurs show different orientations and display quite differing informational concerns, especially in these regions leading the internationalization of industry.