Murcia, España
A la luz de la interpretación iconográfica de las fotografías más representativas de la inauguración de la exposición Guernica-Legado Picasso, publicadas para mostrar las altas medidas de seguridad con las que se exhibió por vez primera en 1981 el Guernica en España, el texto cuestiona el fundamento histórico de la metáfora del “último exiliado”, convertida en consigna mediática para la reconciliación nacional. Con un enfoque interdisciplinar, este estudio concluye que la prensa asumió una posición supererogatoria respecto a los hechos documentados, mientras que las imágenes plantearían una visión alternativa a la “cultura de consenso” que predominó en la Transición, reforzando su simbología bélico-religiosa.
Considering the iconographic interpretation of a selection of photographs representative of the inauguration of the Guernica-Legado Picasso exhibition, published to show the high security measures with which Guernica was exhibited for the first time in Spain in 1981, the text questions the scope and validity of the metaphor of the “last exile” as a media slogan for national reconciliation. With an interdisciplinary approach, this study concludes that the press assumed a supererogatory position with respect to the documented facts, while the images would propose an alternative vision to the “consensus culture” that prevailed in the Transition, reinforcing its bellicose and religious symbolism.