Aquest article examina la implementació del Pla de recuperació per a Europa (Recovery and Resilience Plan, RRP) a Itàlia. Mitjançant l’anàlisi i la discussió sobre la governança del pla i de l’agenda de reformes que estableix, es proposa determinar-ne el rerefons polític i constitucional des del punt de vista de les autoritats regionals i locals. L’autor sosté que la lògica i la inspiració política d’aquest pla responen a una trajectòria més llarga de la direcció política del poder executiu, que es tradueix en deixar al marge les competències parlamentàries i les transferides. En concret, es detecten quatre factors que justifiquen aquesta afirmació: l’hegemonia del primer ministre en la governança d’aquest pla; una injecció considerable de coneixements tècnics/burocràtics en el Consell de Ministres; l’intent de rearticular l’anomenada governança multinivell entorn d’aquesta hegemonia, tot recorrent a la uniformitat i la concentració en el procés d’implementació, i l’adhesió a una ideologia de nova gestió pública (NGP).
This article examines the implementation of the EU Recovery and Resilience Plan (RRP) in Italy. By analysing and discussing the governance of the plan and the reform agenda it sets out, it aims to determine its political-constitutional background from the viewpoint of the regional and local authorities. The author purports that the logic and political inspiration of the plan is traceable to a longer trajectory of the political direction of executive power that results in the side-lining of both parliamentary and devolved powers. In particular, four factors are detected that justify this claim: the Prime Minister’s hegemony within the governance of the RRP; a considerable injection of technical/bureaucratic expertise within the Cabinet Office; the attempt to rearticulate the so-called multilevel governance around this hegemony by resorting to uniformity and concentration in the implementation process; and the adherence to a new public management (NPM)-like ideology.