Argentina
En este artículo desarrollo algunas coordenadas sociohistóricas y político-culturales para comprender críticamente las condiciones de emergencia de procesos de subjetividad mapuche en las ciudades, en el entramado de la “hegemonía cultural” de Chile postdictadura. A partir de una aproximación interdisciplinaria al fenómeno de la migración mapuche, de su situación urbana y de retorno de la “cuestión indígena” en los años noventa en América Latina, discuto acerca de la trama estructural que está a la base de estos procesos. Identifico así la relación necesaria entre la violencia constitutiva de la soberanía del Estado-nación chileno y el despliegue del patrón de acumulación capitalista. Sostengo desde allí que es posible observar en las condiciones de aparición de los procesos de autosubjetivación indígena urbana, tensiones de la actualización de dicho vínculo operando como matriz de territorialización, alterización y desposesión, a la luz del multiculturalismo como su dispositivo ideológico de legitimación y dominación.
This article develops some socio-historical and political-cultural coordinates which allow for a critical understanding of the conditions of subjectivity process emergence of indigenous Mapuche from the city, within a framework of the post-dictatorship "cultural hegemony" in Chile. Starting with an interdisciplinary approach to the phenomenon of forced migration, to the situation of the Mapuche in the city, and to the return of the “Indigenous Question” during the nineties in Latin America, it interrogates the structural framework these urban process were based on. Thus, it identifies the "necessary" conjunction between the constitutive violence of the Chilean nation-state sovereign with the ever-increasing advancement of the pattern of capital accumulation. From there, it argues that it is possible to be observed in the conditions of irruption of these urban indigenous processes, tensions of the continual renovation of the mentioned link that operates as a matrix of territorialization, “othering”, and dispossession. This in light of multiculturalism as its ideological device of legitimation and domination.