Sevilla, España
La formación de asesores externos a los centros es un factor fundamental en cualquier etapa del desarrollo profesional con vistas a la mejora institucional. A partir de los datos obtenidos en este artículo mediante un cuestionario a los técnico-docentes de República Dominicana,aportamos información práctica relevante sobre las condiciones, situaciones y contextos más apropiados para el desarrollo de programas formativos útiles y eficaces. Los resultados obtenidos indican que las condiciones en que aprenden son diferentes en función de las modalidades en que participan, considerando la experiencia, motivación, intereses y necesidades como los factores más relevantes en la adquisición de aprendizajes
The training of outside consultants to the centers, in addition to that of the teachers, is a fundamental factor in any stage of professional development with a view to institutional improvement. In this article, from the data obtained through a questionnaire, validated, passed on to the technicians-teachers of the Dominican Republic. We provide relevant practical information on the conditions, situations and contexts most appropriate for the development of useful and effective training programs. Results indicate that the conditions in which they learn are different depending on the modalities in which they participate, considering the experience, motivation, interests, and needs as the most relevant factors in the acquisition of learning