Zaragoza, España
En este trabajo se realiza una aproximación en términos de economía política al proceso de descentralización en España. Se describen las reformas del sistema de financiación autonómica desde 1986, exponiendo el contexto político y los principales resultados de cada una de ellas. A la luz de los hechos, se formulan algunas conjeturas -pendientes de mayor contraste empírico- que se deducen de la teoría del federalismo fiscal. Los resultados del proceso parecen reflejar bien los intereses de los ciudadanos y responderían tanto a los principios de la teoría normativa del federalismo fiscal como a las preferencias de un votante mediano de ámbito nacional.
The aim of this paper is to analyze the fiscal decentralization process in Spain from a political economy perspective. We describe the five reforms that have taken place since 1986, showing the political context and the economic results of each one of them. These processes have triggered a series of sequences very similar in time, with an approximate five year periodicity. Specifically, the system was reformed in 1986, 1992-93, 1996-98, 2001 and 2009. Before each round of negotiation beings, it is not uncommon to find criticism towards the way the current model functions, that blames the system’s “deficiencies” for the accountability of service management issues and for the results in terms of deficit and public debt. With this criticism, usually comes reform proposals, more or less developed, that have an impact on the aspects that benefit to the respective proponents.