In the last decade we are facing a significant change in the way in which public policies are being built and developed. The process is characterized by a growing participation of citizenship in policy making. It does affect very diverse fields, education among them. One of the main novelties consists in using public debate as a policy tool for identifying problems and defining possible solutions. If some relevant examples are well known in the international scene, Spain has also seen in the last fifty years several experiences of launching a public debate as a previous step to starting educational reform processes. The paper deals with such practices, reflecting about their characteristics and the conditions to be met by this kind of initiatives. Taking the 1969 White Paper as the starting point, debates launched around the reform processes associated with the 1990 and 2006 Education Acts are analyzed.
En las últimas décadas estamos asistiendo a un cambio significativo en el modo de construcción de las políticas públicas. El proceso, que se caracteriza por la creciente intervención de los ciudadanos en la formación de políticas, afecta a campos muy diversos de actividad, la educación entre ellos. Una de las principales novedades consiste en el recurso al debate público como instrumento para la identificación de los problemas y la formulación de posibles soluciones. Si en el ámbito internacional contamos con ejemplos relevantes, también en España se han desarrollado diversas experiencias de debate público con carácter previo al lanzamiento de reformas educativas. El artículo pasa revista a dichas prácticas, reflexionando acerca de sus características y las condiciones que deberían cumplir este tipo de iniciativas.
Tomando como punto de partida la elaboración del Libro Blanco de 1969, se analizan los debates impulsados en torno a la elaboración de la Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE) en 1990 y la Ley Orgánica de Educación (LOE) en 2006.