La proliferación de ofertas de empleo solicitando community managers y la multiplicación de cursos que preparan para ejercer como tales han convertido esta confusa profesión en un oscuro objeto de deseo y en un terreno abonado, dada la coyuntura socioeconómica en la que nos encontramos, donde desempleados y profesionales de diversas áreas relacionadas con la comunicación, marketing e informática luchan por ocupar dichos puestos, en una batalla en la que la mayoría de las veces triunfan los becarios. Existe un gran desconocimiento sobre esta figura profesional desarrollada desde la dirección de Relaciones Públicas en el ámbito on line. Pero ¿qué son realmente?, ¿qué lugar ocupan en las corporaciones?, ¿qué funciones desempeñan? Son algunas de las cuestiones que se pretenden resolver en este artículo.
The proliferation of the community managers job offers alike multiplicity of the preparation courses for that profession have converted Community Manager position into the wish job and the area of new development possibilities. Taking into account the actual socioeconomic situation, the rise of this new job opportunity has caused that unemployed professionals of diverse areas related to the communication, marketing and computer science are competing for the above mentioned position. However, in the most of the cases, the Community Manager is the position for internship students. There is a knowledge gap regarding to this professional figure developed within the management of Public Relations in the online sphere. Therefore, it is worthy to examine who really is Community Manager in terms of the functions this position demands to employ and which place does he occupies in the corporation structure. The present article aims to address the above questions.