Investigación de historia oral sobre la educación en el franquismo, en la que han participado estudiantes y personas mayores transmitiéndonos sus vivencias. Se ha utilizado como técnica fundamental la entrevista semiestructurada. A las transcripciones se les ha aplicado posteriormente el análisis de contenido. Los resultados permiten un mayor conocimiento de nuestro pasado inmediato y sus circunstancias socioeducativas. Se han podido constatar las penosas condiciones en que vivió la mayoría de la población, a consecuencia de la Guerra Civil y la posguerra, así como los condicionamientos materiales e ideológicos de la educación en esa época. La participación voluntaria en el estudio ha motivado a los estudiantes en su aprendizaje y ha facilitado las relaciones intergeneracionales.
This paper presents a piece of research on oral history of the Spanish education system under the Franco Regime, in which students and Senior Citizens participated by explaining their life experiences. The methodology employed was fundamentally qualitative in nature based on semi-structured interviews and a subsequent content analysis. The results from the interviews gave us hints and knowledge of our immediate past and its educational protocols and circumstances. We also learnt about the difficult conditions and biased educational materials and distressing teaching methods used at the time, mainly as a result of our Civil War and its consequences. Voluntary participation in this research study increased student motivation to learn and improved cross-generational relationships.