Este trabajo analiza la influencia de la cultura nacional sobre la relación existente entre la orientación emprendedora y el resultado de la innovación de producto en empresas del sector farmacéutico.
Los resultados muestran que una mayor distancia al poder debilita la relación que existe entre orientación emprendedora y resultado de las innovaciones de producto. Además, la mayor evasión de la incertidumbre y el mayor individualismo fortalecen la relación entre orientación emprendedora y resultado de la innovación de producto. Por último, el hecho de que en una cultura predominen en mayor grado los valores femeninos o masculinos no afecta a la relación entre orientación emprendedora y resultado de la innovación en producto.
Innovation is about the introduction of novelty by breaking with established routines and by overcoming a wide range of social and cultural barriers. These elements not only require on «entrepreneurial » attitude as portrayed by Schumpeter with energy of action and will, but also adaptative organizations.
Scholars have empirically explored the independent effect of corporate entrepreneurship on innovation but have largely ignored how national cultural of the origins country of the firm moderate and mediate the corporate entrepreneurship-performance relationship. The purpose of our study is to first determine whether the dimensions of national culture are moderating variables in the corporate entrepreneurship-innovation relationship.