Perú
ChatGPT’s usage has been increasing in different educative contexts, because of that it is necessary a greater comprehension of its use, even more in contexts with scarce empiric evidence. So, an exploratory analysis is conducted to evaluate intention to use and real use of ChatGPT among Peruvian university students based on gender and study mode, using an instrument that measures both variables and sociodemographic questions. Results shows that women have a greater intention to use the program and they use it with more frequency. Taking into consideration the study mode, women from blended learning evidence greater intention to use and real use. Nevertheless, in the case of men, the intention to use is greater in the on-site mode, but the real use is greater in the blended learning mode. It is emphasized that the use of this program is influenced by sociodemographic variables and knowing this improves the comprehension of new technologies’ adoption by the students.
El uso de ChatGPT ha ido en aumento en diferentes contextos educativos, debido a ello se requiere una mayor comprensión de su uso, más aún en contextos con poca evidencia empírica. Es así que, se realiza un análisis exploratorio de la intención de uso y el uso real de ChatGPT en universitarios peruanos en base al género y la modalidad de estudio, gracias a un instrumento que permite medir ambas variables y a preguntas sociodemográficas. Los resultados muestran que las mujeres tienen una mayor intención de usar el programa y lo usan con mayor frecuencia. Tomando en cuenta la modalidad de estudio, las mujeres de la modalidad semipresencial evidenciaron una mayor intención de uso y uso real. Sin embargo, en el caso de los varones, la intención de uso fue mayor en la modalidad presencial, pero el uso real fue mayor en la modalidad semipresencial. Se resalta que el uso de este programa es influenciado por variables sociodemográficas y conocerlas mejora la comprensión de la adopción de nuevas tecnologías por los estudiantes.