Este artículo presenta la sistematización del programa de líderes, un ejercicio democrático implementado desde 2017 en la Preparatoria IBERO Puebla, México. El programa, basado en la simulación de procesos electorales mexicanos, busca que los estudiantes experimenten la democracia como una vivencia formativa. El objetivo es fomentar actitudes democráticas a través de la responsabilidad electiva, el servicio y el diálogo, promoviendo el consenso y la mediación para el bien común. Utilizando la metodología de Investigación Acción Participativa, el estudio involucra a toda la comunidad educativa en la construcción de su formación académica y personal. La implementación del programa ha presentado desafíos en la convivencia y el sentido comunitario, tanto en la resolución de problemas educativos cotidianos como en las relaciones interpersonales. Este ejercicio de ciudadanía, resultado de una evaluación crítica por parte de los actores educativos, ha permitido ampliar la perspectiva sobre cómo el diálogo y la reflexión en prácticas democráticas promueven la construcción social. El estudio contribuye a la creciente línea de investigación sobre estrategias pedagógicas que vinculan democracia y ciudadanía en la educación media superior.
Pedagogical strategies that link the topics of democracy and citizenship in upper secondary education represent a growing line of research (Mesa, 2019). This article contributes to the systematization of the “Leaders Program,” a democratic exercise,” a democratic exercise that has been carried out since 2017 at the IBERO Puebla High School, Mexico. The systematization was under the gaze of the Participatory Action Research methodology, where the dialogue and participation from all educational community members give meaning to their academic and personal development. The main objective is directed at the service students promotion of their democratic attitudes through elective responsibility, service, and dialogue to reach a consensus and mediate with a view toward the common good. The program is based on a line of action that emulates the processes of popular elections in Mexico, with the intention of experiencing democracy as a formative experience (Mir, 1998). Its impact within the classroom has involved numerous challenges in community interactions and the sense of community in addressing solutions to everyday problems in education, as well as relationships within the community itself. This citizenship exercise the critical evaluation by educational actors, allowing for an expanded perspective and recognizes the result of the critical evaluation by educational actors, allowing for an expanded perspective and recognizing how dialogue and reflection on these democratic practices promote social construction.