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This study provides a methodological tool for preparing a bibliographic portfolio in the field of business innovation. It does not constitute a literature review nor a report on the state of the art. In its development, innovation topics were investigated in 85 (eighty-five) academic papers published in 11 (eleven) open access journals classified in SCImago Journal Rank (SJR). The results show the prevalence of studies of an eminently quantitative nature research (40% of the total observed), although it is observed that studies of a qualitative and mixed nature (60%) have the greatest weight as a whole (34% and 26% respectively) which demonstrates the importance of the qualitative paradigmatic approach in recent published studies related to innovation. Likewise, the type of process innovation is the most common in these studies (21%) out of 15 defined types. In this sense, this work serves as an epistemic reference for undertaking new studies on innovation, especially designed for novice researchers, but equally useful for experienced researchers who want to delve deeper into the subject of innovation.
El presente estudio brinda una herramienta metodológica para preparar un portafolio bibliográfico en el ámbito de la innovación empresarial, no constituye una revisión de la literatura ni un reporte del estado del arte pertinentes. En su realización se indagó sobre los temas de innovación en 85 (ochenta y cinco) trabajos académicos publicados en 11 (once) revistas de libre acceso clasificadas en SCImago Journal Rank (SJR). Los resultados muestran la prevalencia de los estudios de naturaleza eminentemente cuantitativa (40% del total observado), aunque se observa que los estudios de naturaleza cualitativa y mixta (60%) son los que tienen un mayor peso en su conjunto (34% y 26% respectivamente), lo que demuestra la importancia del enfoque paradigmático cualitativo en los estudios recientes estudios publicados relativos a la innovación. Asimismo, el tipo de innovación de procesos es el más común en estos estudios (21%) dentro de 15 tipos definidos. En este sentido, esta obra sirve de referencia epistémica para emprender nuevos estudios sobre innovación, especialmente pensada para investigadores noveles, pero igualmente útil para aquellos investigadores experimentados que quieran profundizar en el tema de la innovación.