Colombia
Se presentan algunos resultados de la sistematización de Biblioteca en casa, programa de extensión bibliotecaria para personas con discapacidad (PcD). El método usado fue la sistematización de experiencias. Propone un modelo para abordar la discapacidad en la biblioteca alrededor de la educación inclusiva. Expone experiencias de las familias usuarias del programa y desarrolla conceptos claves para su implementación. Cierra presentando una propuesta de evaluación de indicadores de impacto para el programa. Concluye que la educación inclusiva para PcD se potencializa ampliando la oferta formativa en espacios no institucionalizados, como la biblioteca, que contribuyen al acceso a derechos humanos y culturales de las PcD.
This study presents some results of the systematization of the Home Library, a library extension program for persons with disabilities. The method employed was the systematization of experiences. It sets forth a model to deal with the difficulty of using the library, which fosters inclusive education. It details the experiences of the families who use the program and develops key concepts for its implementation. It ends by presenting a proposal for the evaluation of the indicators of the impact of the program. This study concludes that an inclusive education for persons with disabilities may be strengthened by enlarging the provision of training in non institutional settings, like the library, which would help to strengthen the access of the disabled to their human and cultural rights.