La investigación explora los desafíos y beneficios de integrar ChatGPT y el metaversoen Institutos Superiores Tecnológicos en Ecuador, con énfasis en la brecha digital y la falta decapacitación en estas tecnologías. Estas barreras limitan el acceso y la eficacia de métodosinnovadores de enseñanza. A través de una metodología cualitativa, se recopilaron datosmediante entrevistas semiestructuradas, clases demostrativas y observación estructurada,involucrando a 12 estudiantes y 3 docentes. Durante las actividades prácticas, los participantescompartieron sus percepciones y experiencias. Los hallazgos destacan que el metaverso facilita lacomprensión de conceptos complejos y fomenta la colaboración en entornos simulados, mientrasque ChatGPT impulsa la autonomía y personalización del aprendizaje. Sin embargo, factorescomo conectividad limitada, equipos inadecuados y falta de experiencia previa dificultaron laimplementación inicial. Se subraya la importancia de las guías pedagógicas para estructurar el usode estas herramientas. La investigación concluye que la sinergia entre ChatGPT y el metaversotransforma la Educación Superior, requiriendo capacitaciones específicas y políticas inclusivaspara garantizar equidad y efectividad en el acceso a estas tecnologías emergentes.
This study explores the challenges and benefits of integrating ChatGPT and themetaverse at a higher education institute of technology in Ecuador, with an emphasis on twobarriers—the digital divide and lack of training—that limit access to and the effectiveness ofinnovative teaching methods. Using a qualitative methodology, data was collected through semi-structured interviews, demonstration classes, and structured observation by involving 12 studentsand 3 professors. During the practical activities, participants shared their perceptions andexperiences. The findings highlight that the metaverse facilitates the understanding of complexconcepts and encourages collaboration in simulated environments, while ChatGPT promotesautonomy and personalization in learning. The use of ChatGPT to solve basic queries also reducedthe teaching load and allowed professors to focus on facilitation and evaluation of studentperformance. However, challenges such as limited connectivity, inadequate equipment, and lackof prior experience hindered initial implementation. The participants emphasized thatpedagogical guidelines were helpful in structuring the use of these tools. The study concludesthat the synergy between ChatGPT and metaverse can transform higher education. However, it isnecessary to provide specialized training and have inclusive policies to ensure equity andeffectiveness in students’ access to these emerging technologies.