México
Este artículo explora cómo se construye la figura del Otro en la obra del reportero polaco Ryszard Kapuściński sobre África entre 1958 y 2000. Se realiza un estudio de caso con dos dimensiones de análisis: visual y escrita. La dimensión escrita incluye las crónicas Ébano y Estrellas Negras, así como el conjunto fotográfico titulado África en la Mirada. Las conclusiones revelan que el trabajo de Kapuściński está orientado hacia el Otro, tanto en la dimensión metodológica como ético-política. En su obra sobre África central y sur en la segunda mitad del siglo XX, el Otro se ve influenciado por tres categorías históricas: colonialismo, anticolonialismo y los procesos de descolonización y poscolonización.
This article aims to explain how the concept of the Other is constructed in the work of Polish reporter Ryszard Kapuściński in Africa from 1958 to 2000. To achieve this, a case study is conducted with two analytical dimensions: a visual analysis and a written analysis. The written material analyzed includes the chronicles Ébano y Estrellas Negras while the visual analysis focuses on a set of photographs titled—not by the Polish author— África en la mirada. The conclusions begin by asserting that Ryszard Kapuściński's work is oriented toward the Other, both in methodological and ethical-political dimensions. The concept of the Other, in Kapuściński's work in Central and Southern Africa during the latter half of the 20th century, is shaped by three historical categories: colonialism, anti-colonialism, and the processes of decolonization and postcolonialism.