Santander, España
Este artículo aborda la necesidad de capacitar a docentes en el enfoque AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras) y presenta los resultados de un seminario realizado en inglés en la Università degli Studi di Palermo, Italia. A pesar de las dificultades lingüísticas enfrentadas por los estudiantes, el taller introdujo el concepto de AICLE, su historia, características y beneficios mediante el uso de vídeos y actividades prácticas. Los hallazgos indicaron que algunos estudiantes no habían cursado asignaturas con AICLE debido a que finalizaron sus estudios antes de 2013. Las materias enseñadas con AICLE incluían ciencias naturales, economía, historia y artes. Aunque algunos estudiantes no conocían previamente el enfoque AICLE, valoraron positivamente el seminario, considerándolo útil para sus futuras carreras en escuelas plurilingües. Las conclusiones resaltan la necesidad de extender la formación para abordar aspectos esenciales como el andamiaje y las estrategias de evaluación adaptadas.
This article addresses the urgent need to effectively train teachers in the CLIL (Content and Language Integrated Learning) approach and presents the significant results of a seminar conducted in English at the Università degli Studi di Palermo, Italy. Despite the various linguistic difficulties faced by the students, the workshop introduced the important concept of CLIL, its history, characteristics, and benefits, using engaging videos and practical tasks. The findings revealed that some students had not previously taken CLIL-based courses due to completing their studies before the year 2013. The subjects that had been taught using CLIL included natural sciences, economics, history, and arts. Although some students were previously unaware of the CLIL approach, they positively valued the seminar, finding it highly useful for their future careers in multilingual schools. The conclusions highlight the critical importance of extending the training to cover crucial aspects such as scaffolding and adapted assessment strategies.