Portoviejo, Ecuador
Guayaquil, Ecuador
Guayaquil, Ecuador
Quito, Ecuador
Existing regulations and the criteria of international and national organizations call for changes in the professional profile of students in technological higher education, starting with people, economies and societies to contribute to the sustainable development of the country. However, the times of COVID-19 provide as an alternative the development of the potential of the collaborative approach, specifically in research through information and communication technologies.
In this context, the Almirante Illingworth University Institute (AITEC) has set itself the objective of designing a model through collaborative research spaces for the enhancement of real solutions for its pandemic environment. The proposed model is methodological and facilitates relationships in collaborative spaces for the various areas of its application. The contribution lies in the implementation of learning activities in spaces suitable for collaboration between students, students and teachers and above all the approach to the ecosystem under study of the career, whose implementation amplifies the results for the achievement of the profile expected by the student of technological higher education in the Ecuadorian context.
Las normativas existentes, los criterios de organismos internacionales y nacionales, instan a la generación de cambios en el perfil profesional de los estudiantes de la formación superior tecnológica, que inicie desde personas, economías y sociedades para la contribución al desarrollo sostenible del país. Sin embargo, los tiempos de COVID-19 proporcionan como alternativa el desarrollo de las potencialidades del enfoque colaborativo, específicamente en la investigación a través de las tecnologías de la información y las comunicaciones. En este contexto, el Instituto Superior Universitario Almirante Illingworth (AITEC) se traza como objetivo: diseñar un modelo mediante la creación de espacios colaborativos de investigación para el acrecentamiento de soluciones reales de su entorno en pandemia. El modelo propuesto es metodológico y facilita las relaciones en espacios colaborativos para los diversos ámbitos de su aplicación. El aporte está en la instrumentación de las actividades de aprendizaje en espacios adecuados para la colaboración entre estudiantes, estudiantes y docentes y sobre todo el acercamiento con el ecosistema objeto de estudio de la carrera, cuya ejecución amplifica los resultados para el logro del perfil esperado por el estudiante de la formación superior tecnológica en el contexto ecuatoriano.