Perú
This research assessed the impact of “Phet” Virtual Simulations on the information analysis competence of fifth-year high school students in Elementary Physics. Participants were divided into two groups: the Experimental Group (EG), which used the simulations, and the Control Group (CG), which followed traditional methods. In the EG, a significant decrease in the starting level was observed, decreasing from 67.4% to 10.9% in the Post-Test. The process level remained stable (21.7% in both Pre-Test and Post-Test). The achieved level experienced a notable increase, rising from 10.9% to 60.9%. In the CG, the starting level decreased from 71.7% to 37% in the Post-Test. The process level increased from 17.4% to 39%. The achieved level increased from 10.9% to 24%. These findings suggest a substantial improvement in information analysis competence with the use of “Phet” Virtual Simulations.
Esta investigación evaluó el impacto de las Simulaciones Virtuales “Phet” en la competencia de análisis de información de estudiantes de quinto año de secundaria en Física Elemental. Se dividieron en dos grupos: el Grupo Experimental (GE), que utilizó los simuladores, y el Grupo de Control (GC), que siguió métodos tradicionales. En el GE, se observó una disminución significativa en el nivel de inicio, pasando del 67.4% al 10.9% en el Post-Test. El nivel de proceso se mantuvo estable (21.7% en Pre-Test y Post-Test). El nivel de logrado experimentó un marcado aumento, del 10.9% al 60.9%. En el GC, el nivel de inicio disminuyó del 71.7% al 37% en el Post-Test. El nivel de proceso aumentó del 17.4% al 39%.
El nivel de logrado incrementó del 10.9% al 24%. Estos hallazgos sugieren una mejora sustancial en la competencia de análisis de información con el uso de las Simulaciones Virtuales “Phet”.