El presente artículo expone una experiencia de escolarización de alumnos con discapacidad en un centro ordinario de secundaria obligatoria, el instituto Josep Mestres i Busquets. El artículo está organizado en tres apartados que responden a los siguientes propósitos:En primer lugar, comunicar una experiencia educativa estable y, por lo que sabemos, bastante particular en nuestro panorama educativo. A este propósito responde el apartado “LA EXPERIENCIA, UNA REALIDAD”.En segundo lugar, enmarcarla dentro del “Plan Director de Educación Especial” del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, a fin de identificar cómo queda reflejada en él. El apartado correspondiente se titula “LA EXPERIENCIA Y EL PLAN DIRECTOR”.En tercer lugar, aportar algunas ideas que partiendo de una visión crítica, permitan definir las “bondades” y los “peligros” que hemos observado a lo largo de estos años, para que puedan tenerse en cuenta por parte de otros institutos, equipos psicopedagógicos, familias de alumnos o, por la propia Administración Educativa, al impulsar procesos o propuestas similares. Este último apartado se titula “REFLEXIONES Y PROPUESTAS”.
El present article exposa una experiència d'escolarització d'alumnes amb discapacitat en un centre ordinari de secundària obligatòria, l'institut Josep Mestres i Busquets. L'article està organitzat en tres apartats que responen als següents propòsits:En primer lloc, comunicar una experiència educativa estable i, pel que sabem, bastant particular en el nostre panorama educatiu. A aquest propòsit respon l'apartat "L'EXPERIÈNCIA, UNA REALITAT".En segon lloc, emmarcar-la dins del "Pla Director d'Educació Especial" de Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, per tal d'identificar com queda reflectida en ell. L'apartat corresponent es titula "L'EXPERIÈNCIA I EL PLA DIRECTOR".En tercer lloc, aportar algunes idees que partint d'una visió crítica, permetin definir les "bondats" i els "perills" que hem observat al llarg d'aquests anys, perquè puguin tenir-se en compte per part d'altres instituts, equips psicopedagògics, famílies d'alumnes o, per la pròpia administració educativa, a l'impulsar processos o propostes similars. Aquest últim apartat es titula "REFLEXIONS I PROPOSTES".
This article presents an experience of schooling for students with disabilities in an ordinary compulsory secondary school, the Josep Mestres i Busquets Institute. The article is organized into three sections that serve the following purposes: First, to communicate a stable educational experience and, as far as we know, quite particular in our educational landscape. To this purpose, the section "EXPERIENCE, A REALITY" responds.Secondly, it should be framed within the "Master Plan for Special Education" of the Departament d’Ensenyament of the Generalitat de Catalunya, in order to identify how it is reflected in it. The corresponding section is titled “THE EXPERIENCE AND THE MASTER PLAN”.Thirdly, to contribute some ideas that starting from a critical vision, allow us to define the "benefits" and "dangers" that we have observed throughout these years, so that they can be taken into account by other institutes, psychopedagogical teams, student families or, by the Education Administration itself, by promoting similar processes or proposals. This last section is titled "REFLECTIONS AND PROPOSALS".