El artículo muestra un estudio realizado en la ciudad de l’Hospitalet de Llobregat sobre la relación entre los Planes de Mejora del Centro i la Inclusión Educativa. Se plantean diferentes interrogantes entorno a los elementos organizativos, los recursos para superar las barreras de aprendizaje i hasta que punto profesorado i alumnado constatan que la mejora consiste en el desarrollo de valores inclusivos. Se muestran las aportaciones de los centros i servicios educativos y se concluye en la línea de la hipótesis planteada gracias al liderazgo interno, a la práctica docente y a la participación del alumnado.
L'article mostra un estudi realitzat a la ciutat de l'Hospitalet de Llobregat sobre la relació entre els Plans de Millora de Centre i la Inclusió Educativa. Es plantegen diferents interrogants al voltant dels elements organitzatius, els recursos per a superar les barreres d'aprenentatge i fins a quin punt professorat i alumnat constaten que la millora consisteix en el desenvolupament de valors inclusius. Es mostren les aportacions dels centres i serveis educatius i es conclou en la línia de la hipòtesi plantejada gràcies al lideratge intern, a la pràctica docent i a la participació de l'alumnat.
The article shows a research carried on during a scholar year in l'Hospitalet de Llobregat city. It analyses the relations and influence between the Plans de Millora of the secondary schools and the proposals of the educational inclusion of pupils. In it some questions are considered, like organizational issues, the resources needed to overcome learning difficulties, and to what extent teachers and pupils are aware that inclusive values play a central role in improving teaching and learning. The study displays the contributions of the schools and educational services and comes to the conclusion foreseen in the hypothesis about the significance of leadership, the educational practice, and the pupil’s participation.