Amelia Castillo Morán, Julio Erik Medina López
Elpresentedocumento,dacuentadelosresultadosinvestigativosparadevelarlapertinenciaculturaldelasprácticaspedagógicasdesdelaperspectivadelosactores,enescuelasmultigradoqueformanpartedelniveldeEducaciónBásicaPrimariaGeneral,encuantodeterminanteparalaimplementacióndelaeducacióninterculturalenelnortedeMéxico.Eltrabajodeinvestigaciónpresentaunametodologíacualitativadetipointerpretativo,conundiseñodeestudiodecasosmúltiples.Elmuestreoqueserealizaesintencionadoestructuralconlaparticipaciónde20profesoresdocentesy4directivosenentrevistasenprofundidady2gruposfocales.Elmodeloseleccionadoparalainterpretacióndelosdatosesdetipoinductivo,loquepermitedarcuentadequelasprácticaspedagógicasrealizadasencontextomultigrado,desdelaperspectivadelosactores permite la implantación educaciónintercultural,sinembargo,losresultadosdancuentaunvacíorelacionadoconlaintencionalidaddehacereducacióninterculturalporpartedelosactoresderivadodelanálisisdelascategoríasemergentestalescomoladidáctica,currículo,gestiónyexperiencias de estudiantes
Thepaperpresentstheresultsofresearchtounveiltheculturalpertinenceofthepedagogicalpracticesfromtheactorsperspective,inmultigradeschoolsoftheBasicEducationallevel,asacrucialfactorfortheimplementationofinterculturaleducationinNorthernMexico.Theresearchpresentsaqualitativemethodologyoftheinterpretativetype,withamultiplecasestudydesign.Anintentionalstructuredsamplingisappliedwiththeparticipationof20teachersand4schoolprincipalsthroughin-depthinterviewsand2focalgroups.Theinductivemodelwasselectedfordatainterpretation,whichallowsustodeterminethatthepedagogicalpracticeswithinthemultigradecontext,fromtheperspectiveoftheactors,doallowtheimplementationofinterculturaleducation,nonetheless,throughtheanalysisofemergingcategoriessuchasdidactics,curriculum,managementandstudentexperiences,resultsshowavoidrelatedto the ntentionalityoftheactorstowardsinterculturaleducation