Madrid, España
El artículo estudia tres formas diferentes de articulación del «discurso poshegemónico»: el uso histórico, la construcción ontológica y las teorías de la multitud, identificado la específica modalidad de negación del concepto de hegemonía que opera en cada una de ellas. Se evalúa el rendimiento de estas críticas desde el punto de vista de su efectividad histórica. Es decir, considerando su capacidad para diagnosticar adecuadamente las sociedades contemporáneas y su energía para desarrollar un pensamiento y una acción política transformadora que esté en condiciones de suponer un antagonismo sustantivo a las condiciones imperantes del poder en nuestro presente.
The article studies three different forms of “post-hegemonic discourse”: historical usage, ontological construction and theories of the multitude, identifying the specific mode of negation of the concept of hegemony that operates in each of them. The performance of these critiques is evaluated from the point of view of their historical effectiveness. That is, considering their capacity to diagnose contemporary societies and their energy to develop transformative political thought and action.
The article studies three different forms of «post-hegemonicdiscourse»: historical usage, ontological construction and theoriesof the multitude, identifying the specific mode of negation of theconcept of hegemony that operates in each of them. Theperformance of these critiques is evaluated from the point of viewof their historical effectiveness. That is, considering their capacityto diagnose contemporary societies and their energy to developtransformative political thought and action.