Juan María Martínez Otero
La aprobación de la Ley Orgánica 3/2021, de 24 de marzo, de regulación de la eutanasia, impone a todos los centros sanitarios el deber de prestar la ayuda para morir a las personas que lo soliciten, al tiempo que cierra la puerta a la objeción de conciencia institucional. El presente artículo se plantea si dicha exclusión resulta coherente con el marco constitucional español. Para ello, (1) se analiza la configuración jurídica del derecho a la objeción de conciencia en el ordenamiento jurídico español; (2) se ofrecen los argumentos a favor y en contra de la objeción institucional; y (3) se realizan algunas precisiones relativas al derecho a objetar de entidades del sector público y de entidades jurídico-privadas que prestan indirectamente servicios públicos en el ámbito de la salud. El artículo concluye señalando que admitir la odc institucional es la opción más acorde con el marco constitucional vigente.
The approval of Organic Law 3/2021, of 24 March, regulating euthanasia, imposes on all healthcare centres the duty to provide assistance in dying to people who request it. At the same time, the Law does not recognise the right of institutions to conscientious objection. This article considers whether such an exclusion is consistent with the Spanish constitutional framework. To this end, the paper (1) analyses the legal framework of the right to conscientious objection in Spain; (2) discusses the arguments for and against institutional objection; and (3) makes some clarifications regarding the right to object of public sector entities and private legal entities that indirectly provide public services in the field of health. The article concludes by pointing out that admitting institutional conscientious objection is the option most in line with the current Spanish constitutional framework.
Summary:I. INTRODUCTION. II. THE RIGHT TO CONSCIENTIOUS OBJECTION AND ITS RECOGNITION IN SPAIN. III. THE INSTITUTIONAL OWNERSHIP OF THE RIGHT TO CONSCIENTIOUS OBJECTION. IV. A NOTE ON CONSCIENTIOUS OBJECTION BY LEGAL-PUBLIC PERSONS AND PUBLIC SERVICE CONCESSIONAIRES. V. CONCLUSIONS.