Juan Carlos Reyes Vázquez
Se analizan, desde paralajes específicos, los usos de la violencia en la filmografía del mexicano Amat Escalante. Al recurrir al término ‘usos’ nos referimos a dos preguntas en particular: con qué objetivos y de qué manera estético-visual utiliza el director estas representaciones de lo violento. Para ello, profundizamos en sus cuatro largometrajes hasta ahora estrenados: Sangre (2005), Los bastardos (2008), Heli (2013) y La región salvaje (2016). De acuerdo con lo expuesto por Slavoj Žižek en el libro Sobre la violencia. Seis reflexiones marginales, planteamos que Escalante hace uso de la violencia en pantalla en tres sentidos: narrativo, estético y poético (éste último, referido a la relación político-afectiva que se da entre las cintas y sus espectadores).
The uses of violence in the filmography of the Mexican Amat Escalante are analyzed from specific parallaxes. By resorting to the term ‘uses’ we refer to two questions in particular: with what objectives and in what aesthetic-visual way does the director use these representations of violence. To do this, we delve into his four feature films released so far: Blood [Sangre] (2005), The bastards [Los bastardos] (2008), Heli (2013) and The wild region [La región salvaje] (2016). According to what is stated by Slavoj Žižek in the book On violence. Six marginal reflections, we propose that Escalante makes use of violence on the screen in three senses: narrative, aesthetic and poetic (the latter, referring to the political-affective relationship that occurs between the films and their viewers).