Nelver Leudan Montenegro Chavez, José Guillermo Ríos Rodríguez, Segundo Edwin Cieza Mostacero
The article was developed with the purpose of improving the reading comprehension of the fourth-grade students of the educational institution The Divine Master of the city of Cartavio, through an intelligent tutor with augmented reality. The Mobile-D methodology was used for its development, making use of the exploration, initiation, product and testing phases. The programming language used to develop the software was Kotlin, as well as Google Firebase, DialogFlow and ARcore services. The results obtained after the implementation of the intelligent tutor with augmented reality, were an increase of 50% in terms of interest in reading, in the same way with 46.2% referring to the reception of reading comprehension information and 69.3% regarding the percentage of students who perform reading comprehension tasks correctly.
El artículo se desarrolló con el propósito de mejorar la comprensión lectora de los estudiantes de cuarto grado de primaria de la Institución Educativa El Divino Maestro de la ciudad de Cartavio, a través de un tutor inteligente con realidad aumentada. Para su desarrollo se empleó la metodología Mobile-D, haciendo uso de las fases de exploración, de iniciación, de producto y de pruebas. El lenguaje de programación usado para desarrollar el software fue Kotlin, así mismo se utilizó los servicios de Google Firebase, DialogFlow y ARcore. Los resultados obtenidos posterior a la implementación del tutor inteligente con realidad aumentada, fueron de un incremento de 50% en cuanto al interés por la lectura, de igual manera con 46.2% referente a la recepción de la información de comprensión lectora y de un 69.3% con respecto al porcentaje de estudiantes que realizan las tareas de comprensión lectora de manera correcta.