Mónica Herrero Subias , Marta Frago Pérez, Mercedes Medina Laverón
La inmigración ha cobrado de nuevo importancia a finales de los años noventa en España. Por este motivo, los medios de comunicación empezaron a poner atención en los inmigrantes, no solo en cuanto tema informativo, sino también como protagonistas de las obras de ficción o como público con unas necesidades específicas que hay que satisfacer.
En la presente comunicación, revisaremos la investigación académica sobre los medios e inmigración y elaboraremos un catálogo de los medios sobre inmigración y para inmigrantes, de acuerdo a diferentes criterios, como financiación, promotores, idioma. El objetivo es reflexionar sobre las razones que explican la configuración de este nuevo mercado y cuestionar si tienen que ver más con razones comerciales o políticas.
Immigration has become a social phenomenon with increasing importance in Spain. For that reason, media has put special focus on this issue, not only in news, but also in fiction products for television and cinema. In 2000s immigration topic appears quite often in plots and characters of serials and films. Moreover, immigrants’ communities have become a new target for television programs and channels.
In this paper, we will review the research that has been done about this topic and will make a catalogue of this kind of film and television works. The purpose is to find out the reasons that possibly explain this phenomenon. Those can be a mix of commercial interests, issues of the political agenda or the reflection of a social fact. Hence, we will identify the audiovisual works related to immigration, then we will classify them according to different criteria, and finally, we will raise some conclusions about the causes of this recent development.