Ariel Félix Campirán Salazar
I propose that critical thinking and logic share three assumptions: they assume intuitions about reality, allow the agent to “believe” and perform rational activities around beliefs. I show two complementary activities when elucidating and knowing is about: the formal and conceptual-pragmatic practices of the agent; who intuits, believes, formalizes and satisfies methodological criteria to achieve certain virtues in his discourse and rational practice: Order in his thought, logical rigor, clarity and conceptual brevity, epistemic relevance in his affirmations, congruence thought-action. I compare the tasks of the logical and critical thinker, concluding that, if the agent doesn’t have developed thinking skills, he doesn’t achieve the construction of a vision of reality, represented in models and theories; something necessary in science.
Propongo que el pensamiento crítico y las lógicas comparten tres supuestos: asumen intuiciones sobre la realidad, permiten al agente “creer” y realizan actividades racionales en torno a creencias. Muestro dos actividades complementarias cuando de elucidar y conocer se trata: las prácticas formal y conceptual-pragmática del agente; quien intuye, cree, formaliza y satisface criterios metodológicos mediante ciertas virtudes en su discurso y práctica racional: Orden en su pensamiento, rigor lógico, claridad y brevedad conceptual, relevancia epistémica en sus afirmaciones, congruencia pensamiento-acción. Comparo novedosamente las tareas del lógico y concluyendo que, si el agente no cuenta con habilidades de pensamiento desarrolladas, no logra la construcción de una visión de la realidad, representada en modelos y teorías; algo necesario en ciencias.