Alberto D. García Gutiérrez, Emeria A. Ulloa Paz
Las categorías de la Pedagogía constituyen un asunto inconcluso peroimportante,porque constituyen el lenguaje esencial de la ciencia en cuestión,lo que las hace cumplir significativasfunciones. La intención de este ensayo esdemostrar que la orientación educativa debe ser considerada una categoría pedagógica,para lo cual se parte de tomar posiciones sobre la relación educación-Pedagogía y sobre el carácter científico de esta disciplina y se recurre a publicaciones que abordan estos asuntos acompañando las referencias con las interpretaciones y opiniones de los autores para demostrar que la orientación educativa es una categoría Pedagógicajunto a educación, proceso educativo, enseñanza, aprendizaje, desarrollo y formación.
The categories of Pedagogy constitute an unfinished but important matter because they constitute the essential language of the science in question, which makes them fulfill significant functions. The intention is to demonstrate that educational orientation should be considered a pedagogical category for which it starts by taking positions on the relationship education-Pedagogy and on the scientific nature of this discipline and resorting to publications that address these issues accompanying the references withthe Interpretations and opinions of the authors to demonstrate that educational orientation is a Pedagogical category together with education, educational process, teaching, learning, development and training.