Este artículo sintetiza una investigación realizada para evaluar la efectividad de la política de flexibilización curricular que se implementó para mejorar la inclusión y la calidad de la enseñanza en los colegios de Colombia, centrándose en determinar si esta estrategia ha sido eficaz para garantizar el derecho a la educación artística en condiciones de equidad. Se analizaron y compararon las trayectorias de las experiencias significativas de educación artística en básica y media que fueron reconocidas durante la implementación del Plan Nacional de Educación Artística, 2007-2010, utilizando criterios para el logro de equidad que surgieron de estudiar las orientaciones pedagógicas para educación artística en Básica y Media del Ministerio de Educación y el esquema de las 4 Aes de Katarina Tomasevski, bajo dos (2) enfoques teóricos: La Justicia como Equidad de John Rawls y El Enfoque de las Capacidades de Amartya Sen y Martha Nussbaum. Se encontró que esta estrategia no ha sido del todo eficaz para garantizar este derecho en condiciones de equidad, tanto a nivel interno como externo de las instituciones educativas, por tres factores: 1) el desconocimiento que existe sobre este derecho, 2) el poco tiempo escolar asignado para la enseñanza artística, y 3) una desregulada política sobre flexibilización curricular
This article summarizes a research conducted to evaluate the effectiveness of the policy to make flexible the curriculums, which was implemented in order to improve the inclusion and quality of the teaching in the Colombian schools. The work focuses on determining whether this strategy has been effective in ensuring the right to artistic education under fair conditions. The trajectories of the significant experiences in the artistic education at the basic and intermediate school grades and recognized during the implementation of the National Plan of Artistic Education 2007-2010 were analyzed and compared. It was carried out by using criteria for fair achievement stemming from the study of the pedagogical orientations in the artistic education at the basic and intermediate school grades, as provided by the National Ministry of Education, and by using the 4-A scheme by Katarina Tomasevski, under two (2) theoretical approaches: Justice as Fairness by John Rawls, and the Capability Approach by Amartya Sen and Martha Nussbaum. It was found that this strategy has not been effective enough to ensure the said right under fair conditions, both inside and outside the educative institutions, due to three factors: 1) Lack of awareness on this right; 2) the short time allocated in the school to the artistic teaching; and 3) non-regulated policy on how to make flexible the curriculums