Fran Morente
Más allá del utilitarismo, las organizaciones son un entorno fértil para la sociología. El concepto impression management ha ahondado en esta complejidad, pues evidencia las tensiones dramatúrgicas de los agentes. A pesar de las diversísimas investigaciones con este concepto, se ha obviado la materialidad de las interacciones. Así, nuestro objetivo es investigar la impression management desde múltiples materialidades cotidianas, para entender el self –ser, apariencia– y generar teoría que aporte conocimiento sobre la socialización organizacional. En base al diseño grounded theory sobre siete casos, desgranamos la impression management en e-mails, chats, whatsapps, llamadas telefónicas, videoconferencias, reuniones y desayunos y, finalmente, definimos el concepto de ‘ixtimidad’ que contribuye a entender cómo los agentes luchan por proyectar sus imágenes en los otros.
Beyond utilitarianism, organizations are a fertile milieu for sociology. The concept of impression management has deepened this complexity as it demonstrates the agents’ dramaturgical tensions. In spite of the very diverse research into this concept, the different materialities of interaction have been ignored. Thus, our aim is to research impression management from multiple everyday materialities, to understand the self (being, appearance) and to generate a theory which contributes new knowledge on organizational socialization. The study uses the grounded theory method to investigate seven cases in which we describe impression management in e-mails, chats, Whatsapps, telephone calls, videoconferences, meetings and breaks and, finally, we define the concept ‘ixtimacy’ to help our understanding of how agents struggle to project their images onto others.