Alberto Álvarez de Sotomayor Posadillo , David Gutiérrez Rubio, Gloria Martínez Cousinou
En España las evidencias muestran un inferior rendimiento académico por parte de los hijos de inmigrantes.
Con datos de PISA, este trabajo analiza dicho rendimiento en Canarias, caso obviado por la literatura y única comunidad en la que este alumnado no presenta desventaja académica. Se describe el diferencial académico con respecto a los estudiantes nativos poniéndolo en relación a lo hallado en el resto de España, se analiza dicho diferencial en función del estatus migratorio, y se examina mediante análisis multinivel la incidencia sobre el mismo de factores individuales y contextuales relevantes según la literatura. Se demuestra que la singularidad del caso canario se debe principalmente al peor rendimiento de sus estudiantes nativos con respecto a los de otras regiones. El mayor nivel educativo medio de los padres de estudiantes inmigrantes se halla como el principal factor que impulsa su rendimiento frente al de los nativos en esta región.
Research shows that children of immigrants underperform academically native students in Spain. Based on data from PISA 2009, this paper analyzes the academic achievement of children of immigrants on the Canary Islands, the only Spanish region in which second generation immigrants’ do not underperform Spanish native students and where research has not been thoroughly conducted. Firstly, the gap between immigrant and native students is analyzed and compared to the ones found in the rest of Spain. Next, such gap is analyzed according to immigrant status variables. Finally, the effect that other relevant student-level and school-level variables have on such gap is examined by means of multilevel techniques. Results show that the lower achievement of native students compared to other Spanish regions makes the case observed on the Canary Islands unique. The higher educational level among parents of immigrant students is found to be the major factor which accounts for their greater rates of academic achievement compared to native students´