Andrea Salvador Rivero, Ricardo Vizcaíno-Laorga y Gavilán
We analysed the 54 logos of members of the Spanish Association of Fashion Designers (ACME). Through content analysis, with 22 formal and non-formal variables, we identified communicative tendencies in the sector. Interpretation of results provides information on connotation, the degree of functionality and alignment with the fashion sector. Our results indicate that the tendency in visual communication is design simplicity, logos used for brand differentiation, conceptual (not visual) analogy of enterprises, use of black (monochrome), and almost exclusive use of Spanish
Se analizan los logotipos de las 54 empresas españolas incluidas en la Asociación de Creadores de Moda de España (ACME). A través de 22 variables formales y no formales, y mediante análisis de contenido se determinan las tendencias comunicativas en el sector. Mediante la interpretación se averigua qué connotan y su grado de funcionalidad y concordancia con el sector de la moda. Los resultados indican que las tendencias de comunicación visual son la simplicidad en el diseño, el logo-tipo como formato diferenciador, la analogía conceptual de las firmas (pero no visual), la presencia mayoritaria del negro (uso monocolor) y el empleo casi absoluto del idioma español.