El presente artículo analiza el proceso de remitificación del Génesis en tres microcuentos de Virginia del Río Vargas, estos son: “Souvenirs”, “Temporada de manzanas” y “Breve lección de historia”. El mito hebreo de la creación está representado en dichos microrrelatos. El texto se divide en tres partes. La primera, expone el papel de la mujer en la literatura contemporánea. La segunda, indaga sobre la interacción entre el mito, la literatura y la remitificación, este último como vaso comunicante de las dos anteriores. Finalmente, la tercera, versa sobre la remitificación del Génesis, libro bíblico, en los cuentos de la autora.
This paper tries to follow the transformations of the characters and symbolic speeches they refer to, as well as the discursive changes expressed and represented at the moment of interrelate with each other, in time and space. Laura, symbolically, as a condemned being, by entering into dialogue with Nacha, understands treason and guilt from different points of view, rendering the problem even more complex. The temporalities expressed in the present by both women, refer to a postcard in which a magical-mythical time, on one side, proves to be a mirror for western time and, on the other side, a possibility of a dialogue with Mexico’s historical memory.