Carlos de las Heras Pedrosa , Isabel María Ruiz Mora
, Carmen Jambrino Maldonado
Esta investigación se basa en el uso de fundraising como una estrategia para reforzar la relación entre las universidades y sus grupos de interés. El objetivo principal es identificar las estrategias de recaudación de fondos utilizadas por las universidades españolas.
El diseño de la investigación se centra en el análisis de las estrategias implementadas por las universidades españolas durante el año académico 2015/2016. Para ello, los autores han examinado las 76 universidades españolas acreditadas que son miembros de la Conferencia de Rectores de Universidades españolas. La investigación incluye un análisis de contenido, a partir de un enfoque exploratorio-descriptivo, de la información publicada en sus páginas web, informes anuales, planes estratégicos y políticas de recaudación de fondos. Los resultados del estudio contemplan el estado actual de la recaudación de fondos en las universidades españolas, que debe ser explorado desde una perspectiva más estratégica, tanto desde el punto de vista de las relaciones con los principales grupos de interés, como de la propia universidad en su búsqueda de excelencia. La decisión de las universidades de buscar medios alternativos de financiación ofrece una oportunidad para el establecimiento de nuevas relaciones con sus stakeholders y también para la reformulación de las relaciones existentes.
This research is based on the use of fundraising as a strategy to reinforce the relation between universities and their stakeholders. The main objective is to identify the fundraising strategies employed by Spanish universities.
The design of the research is focused on the analysis of the strategies implemented by Spanish universities during the 2015/2016 academic year. To do so, the authors have looked at the 76 accredited Spanish universities that are members of the Conference of Rectors of Spanish Universities. The research includes a content analysis, from an exploratory-descriptive approach, of the information published on their web pages, annual reports, strategic plans and fundraising policies. The results of the study contemplate the current state of fundraising in Spain’s universities, which needs to be explored from a more strategic perspective, both in terms of the relationships with the key stakeholders, and for the university itself in its search for excellence. The decision of the universities to seek alternative means of funding provides an opportunity for the establishment of new relationships with stakeholders, and also for the reformulation of existing relationships.
We can assert that the basis of a university institution’s fundraising depends on the level of corporate culture of its stakeholders, and universities have to explore this reality. The greater the sense of belonging, the greater the possibility of receiving supplementary income through the voluntary initiatives of their stakeholders.