El primer caso de transmisión del virus del ébola en un país europeo, España, provocó una crisis con implicaciones tanto para las autoridades sanitarias como para los medios de comunicación. Este trabajo estudia la gestión de la comunicación institucional del Ministerio de Sanidad en el momento de conocerse el caso y el tratamiento periodístico de la crisis del ébola por la prensa española y sus posibles rasgos sensacionalistas. El análisis se centra en las portadas de seis diarios españoles de difusión nacional y 17 cabeceras de difusión regional y local en los primeros días de la crisis, el 7 y 8 de octubre de 2014.
The first reported case of transmission of the Ebola virus in Europe occurred in Spain.
The subsequent management of communication surrounding the ‘outbreak’ brought about a crisis with implications for both health authorities and the media. This paper explores the management of institutional communication by the Ministry of Health, within the first forty-eight hours leading up to the diagnosis, as well as the Spanish press’ coverage of the “crisis of Ebola”. Focus will be placed on the analysis of the front pages of 6 Spanish newspapers (with the largest national circulation) as well as 17 regional newspapers, and their possible sensationalist impact within those first forty-eight hours (October 7th and 8th, 2014)