Este trabajo pretende examinar la incidencia de la reforma constitucional española en el sistema autonómico, y se centra fundamentalmente en el análisis de la Ley Orgánica 2/2012 dictada en desarrollo del art. 135 CE. Esta LO ha modificado sustancialmente el anterior marco normativo, de tal modo que entraña una profunda reestructuración del sistema de relaciones intergubernamentales hasta ahora existente: con el objeto de asegurar la observancia de la disciplina fiscal, ahora se somete a las CCAA a nuevos mecanismos de supervisión y sanción. Por último, una reforma de la Ley Orgánica realizada el año 2013 ha ampliado la regla del límite de deuda, al incorporar la deuda comercial al ámbito de aplicación del art. 135 CE.
From a legal standpoint, it is unquestionable that the reform of Article 135 of the Spanish Constitution is the main consequence arising from the severe sovereign debt crisis suffered by Spain in recent years. In order to reassure the financial markets, the modification of the constitutional framework essentially sought to strengthen the commitment to the two major restrictions directly imposed by European Union law on the budgetary policy of Member States: limitations on both the deficit and the total volume of public debt. And yet, the real potential of new Article 135 goes beyond the mere ratification of the demands of fiscal discipline imposed by Brussels. Thereby, on the one hand, it enables the Central Government to set by organic law the maximum permitted structural deficit for both the State and the Autonomous Communities.