Emily Francomano
Woodcuts are one of the points where the material aspects of early printed books and their narrative contents meet. In this paper, I propose to reconsider how verbal and visual images interact in the illustrated editions of Cárcel de amor and Carcer d’amor produced in 1493 and 1496. As I will argue, the interplay of printed texts and printed images in these editions of the romance offered audiences an intermedial and substantially different experience from that of the unillustrated editions. Cárcel, moreover, as a book-object and a highly metafictive work in which the protagonists write and physically manipulate material texts, is a striking example of how textuality, visuality, and materiality can interact in early printed books.
Los grabados xilográficos crean un punto de encuentro entre lo narrativo y lo material en el libro impreso de la edad moderna. Este ensayo reexaminará la interacción de lo verbal y lo visual en las ediciones ilustradas de Cárcel de amor y Carcer d’amor producidas entre 1493 y 1496. Como se argumentará, las ediciones ilustradas de la novela ofrecen al público receptor una combinación de texto e imagen que crea lecturas intermediales, y por lo tanto, experiencias interpretativas que difieren sustancialmente de las ofrecidas por las ediciones sin ilustraciones. Cárcel, como libro material y obra literaria sumamente metaficticia en la que los personajes escriben y manipulan textos materiales, ejemplifica como la textualidad, la visualidad y la materialidad se pueden interrelacionar en el libro impreso de la época.