Este trabajo expone las relaciones entre la educación de personas jóvenes y adultas (EPJA), la exclusión y el derecho a la educación; considera como eje central de esta relación al agente social en tanto sujeto de derecho y no sólo como sujeto a derecho. Plantea que la incorporación de la juventud en el discurso de la EPJA -desde 1997 cuando se celebró la v Conferencia Internacional de Educación de Adultos- posibilita la renovación de éste en la medida en que permite visibilizar la amplitud del concepto de educación y sus vínculos con el desarrollo histórico de los derechos humanos y sociales, económicos y culturales. Asimismo abre una reflexión en torno a las implicaciones del derecho a una educación de calidad con jóvenes en condición de exclusión educativa en México.
This study describes relations among the education of young people and adults, exclusion, and the right to education; it considers a central factor of such relations to be the social agent as a subject of rights and not only as subject to rights. The article suggests that incorporating youth into the discourse of the education of young people and adults-starting in 1997, when the Fifth International Conference on Adult Education was held-permits the renovation of such discourse as it reveals the amplitude of the concept of education and its links with the historical development of human rights and social, economic, and cultural rights. Reflection is encouraged on the implications of the right to a quality education with young people in a situation of educational exclusion in Mexico.