En este trabajo se presenta el perfil intelectual de Manuel Gamio, considerado el padre de la antropología moderna en México, y uno de los principales ideólogos del indigenismo latinoamericano del siglo XX. La influencia de Gamio se ejerció en el debate ideológico y permeó hacia las políticas públicas y en la lógica de la construcción de las instituciones de orientación indigenista. Se expone su formación en la corriente del relativismo cultural bajo la tutela del antropólogo norteamericano Franz Boas, y sus innovaciones en los campos de la arqueología, etnografía y antropología mexicana, así como su decisiva influencia para dejar atrás el paradigma decimonónico de "el indio bueno es el indio muerto", enfatizando la necesaria incorporación del indígena al proyecto de estado moderno posrevolucionario.
This paper presents the academic and ideological profile of Manuel Gamio, considered the father of modern anthropology in Mexico, and one of the main ideologues that marked the twentieth century indigenous, both in Mexico and Latin America. Gamio's influence was exercised not only in the discussion of ideas, but permeated into public policy and logic of building indigenous institutions orientation. Its formation is exposed in the stream of cultural relativism (or historical particularism) under the tutelage of american anthropologist Franz Boas and his innovations in the field of archeology, ethnography and anthropology in Mexico, and his decisive influence to leave behind the nineteenth-century paradigm "the good Indian is a dead Indian", emphasizing the need to incorporate the indigenous to modern post-revolutionary state project.