Mercedes Medina Laverón , Mónica Herrero Subias , Cristina Etayo Pérez
With the privatization of television in the nineties, the television schedules were dominated by light entertainment designed to maximize audiences. As a consequence, children’s programming almost disappeared from the free-to-air channels and television consumption among children decreased. That is why children programming became one of factors to pay for television. However, thanks to the DTT, the offer for children increased. The purpose of this paper is in one hand to inquire if a wider offer of channels has brought more channels for children and if they have impacted in the consumption of television by children, and secondly, if children programming still play a significant role to pay for television. The results confirm that the increase of specialized children channels produced an increment of the children television consumption.
La privatización de la televisión en los noventa trajo consigo un exceso de entretenimiento en la programación para maximizar audiencias. La programación infantil prácticamente desapareció, y con ella el consumo infantil de televisión. Los contenidos infantiles se convirtieron en una razón importante para la suscripción a la televisión de pago. Con la implantación de la TDT en 2010 aumentaron los canales especializados y también los infantiles. En este artículo estudiaremos si el aumento de canales de televisión en abierto ha significado una mayor oferta de programas infantiles y del consumo televisivo de los niños. Además, conviene analizar el impacto de este hecho en la suscripción a la televisión de pago. Los resultados muestran que ha aumentado la oferta de canales infantiles, el consumo infantil y por otro lado el poco impacto en las razones para la suscripción al pago.