Santander, España
La influencia de los mensajes periodísticos en la (trans)formación de las actitudes morales se considera más que probable, pero su estudio empírico conseguirá unas conclusiones válidas sólo si se apoya en una sólida base filosófica. Ella es imprescindible para elaborar una definición de lo moral que permita desarrollar hipótesis y variables para la investigación de campo. El marco más adecuado parece ofrecer el emotivismo de Ch. L. Stevenson combinado con la teoría de la intencionalidad de J. Searle, porque establece un puente conceptual entre el análisis teórico del fenómeno moral y las regularidades de la formación de las actitudes, recogidas en las teorías de rango medio de la Cognición Social (teorías de persuasión) y de la Psicología Moral (teorías de la moral universal). Sólo con una síntesis teórica que abarque el proceso en su totalidad puede plantearse la pregunta sobre la influencia de las noticias periodísticas en él.
Contemporary social leaders often claim that journalistic news’ actually influence audiences’ moral attitudes. However, there are only few field studies that cast some light on this Mass Media effect. The main obstacle seems to be discovering an appropriate theoretical normative benchmark capable to provide a philosophical definition of morality and also to enable researchers to integrate a number of midrange theories, which explain the process of moral attitudes’ formation (persuasion theories in Social Cognition and moral cognitive schemes in Moral Psychology). Only basing on a theoretical synthesis of a whole process of moral attitudes’ transformation, it is possible to formulate well founded hypothesis about the Mass Media influence in it. Philosophical frameworks used for this purpose usually draw on constructivism or discourse ethics. Both of them displayed significant limitations when bridging the gap between the notion of morality and the empirical Mass Media effects research. This article analyzes the workability of one more theoretical framework: the emotivism of Ch. L. Stevenson combined with J. Searle’s theory of intentionality.