Valencia, España
Este trabajo analiza los efectos de la internacionalización en el éxito de las empresas familiares, entendiendo el éxito como un constructo que engloba tanto los resultados empresariales (indicadores financieros, tales como ventas y beneficios), como indicadores de desempeño (satisfacción de clientes, calidad y reputación percibida, capacitación de los trabajadores, etc.). Para ello, 154 gerentes de empresas textiles españolas de carácter familiar fueron encuestados vía postal, respecto a tres grandes bloques de cuestiones: (i) actividad internacional desarrollada, (ii) resultados financieros alcanzados y (iii) indicadores de desempeño obtenidos. El análisis discriminante planteado para comparar las empresas internacionalizadas versus las no internacionalizadas ha permitido concluir que las empresas internacionalizadas, efectivamente, obtienen resultados financieros superiores. No obstante, los indicadores de desempeño no difieren significativamente entre ambos grupos de empresas.
This paper focuses on the effects of internationalization strategies in the success of family firms, considering success as a combination of business results (financial outputs such as sales or profits) and performance indicators (satisfaction, perceived quality, corporate reputation, employees abilities, among others). With this purpose, general managers of 154 textile family businesses were surveyed by mail in order to inquire about the internationalization degree of their companies. Afterwards, international and non-international firms were compared within three sets of variables: (i) the international activity performed, (ii) financial results, and (iii) performance of the indicators obtained. The carried out analysis led to conclude that internationalized companies obtain superior financial results compared with non-internationalized firms, notwithstanding, the performance indicators do not differ significantly between these two.