Gregoria del Rosario Polo de Lobatón, Daulis Lobatón Polo, Katitza Arredondo
Este artículo tiene como objetivo identificar la significación de la Responsabilidad Social Universitaria en la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta, Colombia, para la formación de un profesional bajo el enfoque del emprendimiento con compromiso de justicia, equidad y desarrollo. Responde a la discusión presente en la Educación Superior. Da respuesta a la pregunta: ¿cuál es la significación de Responsabilidad Social en la Universidad Cooperativa de Colombia para la formación de profesionales bajo el enfoque del emprendimiento con sentido de justicia, equidad y desarrollo? Metodológicamente, la investigación se apoyó en el enfoque epistemológico cualitativo, con una tipología interpretativa fundamentada en la hermenéutica. El muestreo de tipo teórico, utilizó técnicas de entrevista en profundidad, observación directa y revisión permanente de la literatura especializada. Los resultados interpretaron la significación de la Responsabilidad Social Universitaria asociada al emprendimiento para la formación de profesionales centrados en el desarrollo, fundamentados en valores de solidaridad, responsabilidad y respeto, apoyados en procesos pedagógicos del emprendimiento cimentan los elementos para la formación de profesionales innovadores capaces de generar desarrollo en la sociedad. Contribuye a la formulación de nuevas teorías en Responsabilidad Social.
This article, responded to this argument in the context of higher education to respond to the question, What is the significance of Social Responsibility in the Cooperative University of Colombia to train under a professional approach to entrepreneurship with a sense of justice, equity and development?, with the formulation of the objective Identify the significance of the University Social Responsibility in the Cooperative University of Colombia, for the formation of a professional under the commitment approach venture with justice, equity and development. Methodologically relied on qualitative epistemological approach, based on interpretative typology hermeneutics, theoretical sampling rate, technical interviews, direct observation and on-going review of literature. Initial results were with the significance of the University Social Responsibility, associate entrepreneurship for the formation of a professional-centred development; pedagogical processes entrepreneurial activities are revealed in productive enterprise, cultural entrepreneurship as value and innovative training communities; the effects of accountability practices focus on responsible management, responsible processes, practices and social development, concluding that the University Social Responsibility practiced with the dimensions of ethics and focused on a teaching model based on entrepreneurship, based on the elements forming meaningful professional with development sense able to generate it in a society.