Suênia Oliveira Mendes, Fabrício Ziviani
The research aimed to identify the frequent user’s profile of the Journal Portal Capes at the Universidade Federal do Maranhão (UFMA). It is a descriptive field research with a quantitative approach. The research counted with 44 Portal de Periódicos da Capes of UFMA frequent users. The data collection instrument was a questionnaire with open and closed ended questions. The results indicate that the major difficulties faced in using the Portal de Periódicos da Capes refer to the identification of the full text, of the resources offered by Portal de Periódicos da Capes and remote access which reinforces the improvement of the training given. Information systems such as Portal de Periódicos da Capes aim to minimize the informational search efforts, thus conclude that the planning should be based on the profile of their clientele, that means understand the needs and demands of research permitting successful of the projects in informational services.
La investigación tuvo como propósito identificar el perfil de los usuarios asiduos del Portal de Periódicos de la Capes en la Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Se trató de un análisis descriptivo con abordaje cuantitativo basado en el estudio de caso. Participaron de la investigación 44 usuarios asiduos del Portal de Periódicos de la Capes de la UFMA. Los resultados mostraron un elevado acceso de los docentes y alumnos de postgrado stricto sensu de las áreas de Salud, Biología y de Ciencias Exactas y Tecnológicas. Las mayores dificultades identificadas en el uso del portal se referian a la identificación del texto completo, los recursos ofrecidos y el acceso remoto. Se concluye que la planificación del Portal de Periódicos de la Capes debe enfocarse en atender las demandas y necesidades de investigación de los usuarios, para así asegurar el éxito de sus servicios informacionales.