Facing the current Higher Education problems derived from its expansion and massiveness, the tutoring policies has been installed during the last decade as a solution to the common problems detected in some countries such as drop-out, and low graduation.
In Latin America, Mexico and Argentina led its implementation with growing institutionalization processes at universities. This work approaches a comparative analysis of the national tutoring policies in both countries during the 2000-2012 period. The problem complexity in the internationalization context of Higher Education incorporates theoretical interdisciplinary insights of the Comparative Higher Education, the recent history of the Educational Policies and the Sociocultural Approach. The methodology is qualitative and based in the analysis of six educational cases. The methodological approach is conceptualized as multilevel, taking contributions from the reconceptualization made by Bray, Adamson & Mason (2010) about Bray & Thomas cube. Genesis, trajectory and impact of tutoring policies in Argentina and Mexico are analyzed and preliminary findings about the impacts of these policies in the institutional cases are presented.
Frente a las problemáticas de la educación superior derivadas de su expansión y masividad, las políticas de tutoría se instalaron en la última década como solución a problemas comunes advertidos en los países como la deserción, el rezago, el fracaso académico y la baja eficiencia terminal. En América Latina, México y Argentina han favorecido su implementación con procesos de institucionalización en las universidades. En este trabajo se presentan avances de una tesis de doctorado, cuyo tema refiere a los impactos de las políticas de tutoría en universidades de ambos países en el período 2000-2012. La complejidad del problema en el contexto de internacionalización de la Educación Superior, incorpora aportes teóricos interdisciplinarios de la Educación Superior Comparada, la Historia reciente de las Políticas Educativas, y los Enfoques Socioculturales. La metodología es cualitativa y basada en el análisis de seis casos institucionales. El enfoque metodológico se conceptualiza como de multiniveles, tomando aportes de la reconceptualización que realizan Bray, Adamson y Mason (2010) sobre el cubo de Bray y Tomas. Se analiza la génesis, trayectoria e impactos de las políticas de tutoría en Argentina y México y se presentan hallazgos preliminares sobre el impacto de estas políticas en los casos institucionales.