Javier Numan Caballero Merlo, Marcela Rojas Méndez
The article summarizes the main aspects and its development - presentation, problem, topics, objectives, strategies, institutional diagnosis, national and priorities for action in the ES-, of an Agreement Program (ALFA) among European and Latin American universities, in this case, with the UAA as one of the IES members, that suggests to problematize certain common themes, such as the inclusion, vulnerability and social cohesion through the ES. Within the Program, the question of gender/young women (equality, fairness, inclusion, social integration), the ethnic/native people/indigenous people/young people (equality, inclusion, integration), and the young peasants with emphasis on gender (equality, equity, vulnerability, social exclusion) constitute the content and main objectives. Starting from some general consensus, the project is carried out with a simultaneously intervention in the university education policies regarding to the axes mentioned within each of the IES involved, as well as the macro level field, affecting to some extent in the ES respective national institutions policies. From two initial diagnoses, for the first stage of the project, we continue to the second stage, in which Action Plans are proposed and implemented within the IES as well as the establishment of linkages with institutions of the ES in each country, giving visibility to the proposal, raising awareness while being able to include within the makers of public and social policies binding to the ES the axes and perspectives of the program. The last phase or stage, implies the formation of a network structure among the IES that include, virtual platforms, and implies general basic agreements and exchange of experiences and support in the objectives areas of the project.
El artículo sintetiza los aspectos centrales y el desarrollo del mismo -presentación, temas problema, objetivos, estrategias, diagnosis institucional, nacional y prioridades para la acción en la ES, de un Programa Convenio (ALFA) entre Universidades Europeas y Latinoamericanas, para el caso, con la UAA como una de las IES socias del mismo, que propone problematizar ciertos ejes temáticos comunes, como ser el de la inclusión, la vulnerabilidad y la cohesión social a través de la ES. Dentro del Programa, constituyen contenido y objetivos centrales, la cuestión de género/mujeres jóvenes (igualdad-equidad-inclusión-integración social), la étnica/pueblos originarios/pueblos indígenas/jóvenes (igualdad-inclusión-integración), y la de los campesinos jóvenes con énfasis de género (igualdad-equidad-vulnerabilidad-exclusión social). A partir de ciertos consensos generales, se ejecuta el proyecto interviniendo simultáneamente en las políticas educativas universitarias respecto a los ejes mencionados al interior de cada una de las IES implicadas, así como en el ámbito macro, impactando en alguna medida en las políticas de ES de las instituciones nacionales respectivas. De dos Diagnósticos iniciales, para la primera etapa del proyecto, se pasa para la segunda, en que se propone y aplican Planes de Acción al interior de las IES así como el establecimiento de vínculos con las entidades de la ES en cada país, dando visibilidad a la propuesta, sensibilizando al tiempo de poder incluir dentro de los hacedores de políticas públicas y sociales vinculantes a la ES los ejes y perspectivas del programa. La última fase u etapa, supone la conformación de una estructura en red entre las IES, que incluye plataformas virtuales, y supone acuerdos básicos generales e intercambio de experiencias y soporte en los ámbitos objetivos del proyecto.