J. Gunnar Zapata Zurita
Este artículo identifica las presiones generadas por intereses ajenos al periodismo, a periodistas bolivianos, identificando una vinculación directa de las mismas, con su situación laboral. A partir de ello, se plantea una gestión de los medios de comunicación en Bolivia no regulada por el Código de Comercio, sino por normativas construidas en el marco de la libertad de expresión, opinión y el derecho a la información de la sociedad boliviana. En este estudio en Bolivia se presentan resultados de 2964 cuestionarios en 5 ciudades, monitoreo a 4 medios y entrevistas a 91 periodistas.
This paper identifies the pressures generated by unacquired interests to journalism. It starts from an investigation to Bolivian journalists, identifying a direct linkage of the same, with his work situation. From this, the investigator suggests that management of communication in Bolivia must not be regulated by the Code of Mercantile Law. This management must be for regulations built from the rights of information, freedom of expression of the Bolivian society. In this study in Bolivia, the results of 2964 questionnaires were presented in five cities. Monitoring to four media institutions and ninety one interviews to journalists.