Los estudios y los trabajos de investigación sobre la comunicación en las organizaciones, hasta hace quince años, habían permanecido marginales, pero en estos últimos años han cobrado fuerza y se han convertido en el objeto principal de investigación para muchos investigadores de la Información y Ciencias de Comunicación (CCI). Ahora se investiga con fundamentos teóricos propios, mientras que antes se investigaba con fundamentos de otras disciplinas, como la Sociología. Al principio, las investigaciones se centraban en el ámbito empresarial y del negocio, pero gradualmente se han abierto a organizaciones en general, como con clubs y asociaciones o ayuntamientos, por citar algunos ejemplos.
Studies and research work devoted to organizational communication had, until the last fifteen years or so, remained marginal, but during that period they have emerged to become a major focus for analysis by a growing number of researchers in the Information and Communication Sciences (ICS). They occupy ever greater ground in theoretical debates relating to organizations that had hitherto been covered by neighboring disciplines such as sociology and/or management. Initially limited to the world of business, they have gradually opened out to organizations in general, meaning any established social unit that conducts a set of activities oriented towards defined goals, as with clubs and associations or local authorities, for example. They now address both communication processes observed and the strategic means employed. A large number of empirical studies have been devoted to the issue.