El objetivo del estudio fue diagnosticar el desarrollo de la clase de Geografía en el trabajo escolar cotidiano en la III etapa de la Educación Media, Diversificada y Profesional. La investigación se llevó a cabo en instituciones públicas y privadas de San Cristóbal (estado Táchira), durante el lapso escolar 2001-2002. Al respeto, se encontró que en la clase de Geografía, coexisten estrategias didácticas tradicionales y otros procedimientos didácticos renovados con una misma dirección: transmitir contenidos programáticos. Se trata de la presencia de una enseñanza obsoleta y descontextualizada. Eso dificulta enseñar Geografía con libertad, participación y reflexión, para entender el presente dinámico y complejo.
The objective of this study was to diagnose the development of Geography class in everyday schoolwork in high school students in the last two years (III stage of Middle, Diversified and Professional Education). The research was done in private and public institutions in San Cristóbal (Táchira State), during the 2001-2002 school year. Regarding this, research revealed that in Geography class, traditional didactic strategies and other renewed procedures coexist with the same goal: to transmit the content of the established program. It is about the presence of obsolete and decontextualized teaching. This makes teaching Geography with liberty, participation and reflection very difficult, and it also interferes with the ability to understand the complex and dynamic present.